Linkbuilding – metoda pozycjonowania stron internetowych
styczeń 17, 2019Jeśli zaczynasz swoją przygodę z SEO musisz wiedzieć, że linkowanie to jeden z fundamentów zwiększania pozycji strony w wyszukiwarce. Kiedyś zdobycie przekierowań z innych witryn było stosunkowo proste – liczyła się ilość. Dziś, po wielu zmianach w algorytmach, specjaliści pracujący w Google utrudnili sprawę. Wszystko przez Pingwin-a, czyli algorytm odmieniający cały link building.
Czym właściwie jest sam link?
Na wstępie ustalmy – czym jest link, jaka jest jego funkcja i w jakiej postaci może występować? Link pełni funkcję odsyłacza, który kieruje ruch z jednego miejsca, do innej witryny bądź dokumentu. Można powiedzieć, że transportuje użytkownika do docelowego, konkretnego miejsca. Istnieje kilka form, pod którymi możemy znaleźć linki. Anchor tekstowy, czyli powiązanie z fragmentem tekstu, element graficzny – np. ikona, lub naturalna postać – to sposoby na podlinkowanie strony internetowej. Niegdyś używało się mało sprawiedliwej formy umieszczania w anchorze popularnych słów kluczowych, w taki sposób linkując do strony, która nie ma z nim nic wspólnego (np. w anchorze “pomarańcze” był link do warsztatu samochodowego). Wszystko zmienił właśnie „Pingwin”. Teraz, takie zagrywki są karane banem – dlatego właśnie warto przemyśleć strategię linkowania.
Skuteczność linków oraz ich typy
Wyróżniamy linkowanie wewnętrzne oraz zewnętrzne. Pierwsze polega na linkowaniu różnych podstron w obrębie jednej witryny. Przykładowo, jeśli nawiązujesz do czegoś w artykule zdawkowo, a wcześniej ten temat był już poruszany na stronie, możesz go podlinkować. Linkowanie zewnętrzne polega na odnośnikach do naszej witryny, które kierują do niej z innych portali. Dzielimy je na naturalne oraz nienaturalne. Linki naturalne to wszystkie te, które wstawiane są przez innych użytkowników, którzy stwierdzili, że konkretny artykuł, produkt czy inna podstrona jest interesująca i chcą się nią podzielić zresztą odbiorców. W taki sposób pomagają nam tworzyć profil linkowy. Aby jednak robot zaindeksował link odpowiednio, w idealnym przypadku powinien mieć on atrybut follow, nie może być stworzony przez javascript oraz musi być osadzony w kodzie. Do linków nienaturalnych zaliczamy wszelkie komentarze na blogach i forach typu „wpadnij do mnie → www.mojastrona.pl.
Jak zdobywać wartościowe linki?
Po 1 – katalogi.
Są one świetnym narzędziem do pozycjonowania firm, ponieważ wymagają również wszelkich danych teleadresowych przedsiębiorstwa. Strona musi zostać wpisana w odpowiednią kategorię, inaczej może zostać założona blokada Google.
Po 2 – Fora internetowe
Miejsce, w którym internauci zadają pytania i oczekują odpowiedzi. Świetny sposób na tworzenie marketingu szeptanego, połączonego z tworzeniem sieci linków.
Po 3 – Blogi
Założenie blogów zewnętrznych, jakościowych, które będą odsyłały do naszej strony docelowej jest świetnym rozwiązaniem. Im lepszy content, tym większa wartość takich przekierowań.
Szkodliwe linkowanie
Wszelkie próby oszustwa, które zostaną zauważone przez roboty, mogą skończyć się karą nałożoną na stronę. Dlatego należy unikać działań SWL (system wymiany linków) do których zalicza się m.in. ich kupowanie, wymiana czy spamowanie lub brak zgodności z tematyką.
Linkuj z głową, twórz angażujące blogi zapleczowe i zwiększaj swoją pozycję dzięki link buildingowi!
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o linkowaniu, a w szczególności czym są linki kanoniczne – zapraszamy do artykułu pt. „Czym są linki kanoniczne”.